جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در اردبیل متولد شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری فلسفه و علوم تربیتی در ایران و کسب تخصص در انگلستان (دانشگاه لندن) ادامه داد.
پدر وی استاد كربلايي علي عناصري، استاد مسلم شبيهخواني بود و خود او نیز از طرف مراكز فرهنگي بخاطر فعاليتهاي كم نظير در عرصه هنر تعزيه و شبيهخواني، لوح ويژه «پدر تعزيه» دانشگاهي ايران را دريافت کرد.
دكتر جابر عناصري ۴۱ سال است در دانشگاههاي تهران بهعنوان استاد ممتاز به تدريس و تحقيق اشتغال دارد و بيش از چهل كتاب نفيس در زمينه فرهنگ ايران به رشته تحرير در آورده و صدها و صدها دانشجو تربيت كرده است.
وی در دانشکدههای بسیاری از جمله هنرهای دراماتیک، ادبیات وعلوم انسانی، هنرهای زیبا، شاهد، تربیت مدرس، صدا وسیما و نیز فرهنگسرای نیاوران و مؤسسههای عالی سوره و جهاد دانشگاهی تدریس داشته و دارد.
عناصری همچنین بزرگترين كتابخانه تخصصي مردمشناسي ايران را راهاندازی کرده است که مشتمل بر ۲۶ هزار جلد كتاب در حوزه فرهنگ ايران و سه هزار فيلم ويدئويي، اسلايد، نسخههاي نفيس تعزيه و ابزار و ادوات مربوط به آن است.
۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۶
یک پزوهشگر تئاتر و تعزیه تاکید کرد که نسخههای تعزیهای که توسط مرحوم جابر عناصری جمعآوری شده بودند، باید ثبت و حفظ شوند.
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۱
تعجبآور است، طفل سبزپوشی سر بر شانه سرخپوش شقی دارد؛ اشقیاءخوانی با لباس خونرنگ با چوشنی ریزحلقه و شدّهای قرمزرنگ با دو پر سرخوش استوار بر کلاهخود، این مرد دنی از تبار ظالمان و...
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
جابر عناصری، از خانوادۀ تعزیه بود و پدرش مرحوم علی عناصری از تعزیهخوانان بنام اردبیل به شمار میرفت. آن مرحوم مدارج دانشگاهی را طی کرده و عمری را در تحقیق و پژوهش گذرانده بود. آثارش در موضوع فرهنگ عامّه و علیالخصوص تعزیه، در خور توجّه است...
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰
جابر عناصری تنها کسی بود که علاوه بر پژوهش مستمر در باب تعزیه تدریس آنرا هم در دانشکدههای هنر انجام میداد و این موضوع را در اولویت اول فعالیتهای علمی خود قرار داده بود. وی گردآوری و تصحیح چهل مجلس شبیهخوانی در مجموعهای به نام جنگ تعزیه از مدینه تا مدینه را در کارنامه خود دارد.
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲
جابر عناصری پژوهشگر مشهور و باسابقه دیار اردبیل که شهره ایران و فرامرزها بود دار فانی را وداع گفت و اردبیل در سوگ پدر تعزیه ایران داغدار شد.
۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰
روزگاري، نه چندان دور – سفرهاي زيارتي به اماکن مقدسه، رسم و رسومي داشت و چاووشان قافلة عشق، به گلواژههاي کلامي، اشعاري نغز به صوت جلي را بدرقة راه راهيان خانة خدا و ساير ساحتهاي قدسي مينمودند. چاووشي، هنري در خور توجه و متکي به نطق و بيان و الحان رسا و زيبا بود و چاووشان، به زبان حال از قول زايران به خوشندايي گلبانگ ...
۲۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۰۲
مهمترين وظيفة اهل نظر در زمان حاضر، مکتوبنمودن جلوههاي شفاهي و تجربي شيوههاي مختلف نمايش در ايران است
۲۲ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۵۴
ماتمنگاري عاشورا، به مبارکباد ظهور حضرت امام قائم (عج) گره ميخورد و قصاص آلاطهار از خاطر گهربار امام زمان به دور نميماند. نه قصاص زميني و خاکي بلکه هدايت مينوي و تنبه معنوي اشقياء دلسپرده به مخالفخوانان کربلا که در طول تاريخ شنيدهايم که برخي از خلفاي بنيعباس که نخست با چنگ توسل زدن به غيرت جانسپاران کربلا، براي ...
۲۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۵
بنیانگذار کرسی تعزیه شناسی و شبیه خوانی در دانشگاهها هنری برنامهریزی نامناسب برای اجرای تعزیه در مراسمهای مختلف، غفلت در گردآوری نسخههای قدیمی تعزیه، رقابت منفی تعزیه خوانان و ... را از آسیبهای این بخش برشمرد.
۱۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۲
نشست تخصصی «بررسی نمايش های آيينی و سنتی ايرانی» به همت حوزه هنری استان قم برگزار شد.
۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۶
پدر تعزیهخوانی کشور گفت: قدسیتر از سرودههای شبيهخوانی و تعزيهخوانی در عالم وجود ندارد.
۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۸
در این نشست یک روزه که ۲۰ آبان در این مرکز برگزار میشود دکتر عناصری پدر تعزیه ایران در این همایش پیرامون تئاتر آیینی و سنتی ایران به بحث و گفتگو میپردازد.
۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
چاووشان قافلة عشق به گلواژههاي کلامي اشعاري نغز به صوت جلي را بدرقة راه راهيان خانة خدا و ساير ساحتهاي قدسي مينمودند
۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
سمبوليزم رنگ و روانشناسي رفتار و رفتارشناسي متکي به حرکات سنجيده، با درونمايهاي برجسته، به همراه کاربرد فرهنگ مادي در کنار فرهنگ معنوي، تعزيه و شبيهخواني را -بسيار هنگام- به صور خيالي دلانگيز و حظّ بصر چشمنواز ميکشاند.
۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
مهمترين وظيفة اهل نظر در زمان حاضر، مکتوبنمودن جلوههاي شفاهي و تجربي شيوههاي مختلف نمايش در ايران است؛ اما... جاي تأسف و دريغ است که برخي از مجريان اين شيوهها، حتي در ذکر نام و عنوان اين مباحث گرفتار خبط و خطا ميشوند و سنت ناپسند جعل عنوان و عدم تطبيق نام و نشان با مضمون نمايشهاي قدسي را -هم- غلط مطرح ميکنند.
۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
«انتظار، در عاشورا»، محملي مييابد تا آينده و حال و گذشته را به هم پيوند زند.
۱ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۳۵
ز دوستان و محبان سیدالشهداء
به دستیاری هر کس شده است، تکیه بپا
در آغوش روستای خمارچشم و مهآلود و سرسبز قریه اتو۱ مِن قرای کسلیان، یکصد و چند دهه پیش به منظور برگزاری مراسم تعزیهداری از برای احیاء خاطره مصیبت جانسوز واقعه کربلا که مصیبتخانهای بیاد گلگونقبای دشت نینوا و ماتمکدهای از بهر عزا و سقاخانهای وقف لبتشنگان ...
۱ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۱۵
بازآ، بازآ، هر آنچه هستی بازآ
گر کافر و گر بتپرستی بازآ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صدبار اگر توبه شکستی بازآ
۳۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۰
شصت و پنجمین شماره ماهنامه خیمه منتشر شد. در این شماره خیمه گفتوگو، مصاحبه و یادداشتهایی از جابر عناصری، كريم خان محمدى، عبدالمجيد معاديخواه، سيد حسين معتمدى، يوسفعلى ميرشكاك، محمدباقر بهبودى، ايرج افشارسيستانى، ايرج داداشى،عبدالله متقىزاده و... را میخوانید.
۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۱
کتاب «شبیهخوانی، گنجینه نمایشهای آیینی، مذهبی» توسط انتشارات نمایش در سال ۱۳۷۲ به چاپ رسید.
| ۱ | ۲ | |